Niet iedereen met een eigen onderneming besluit een boekhouder te raadplegen. Want waar heb je precies een boekhouder voor nodig? Waarom zou je dit wel of niet doen? Dit is toch hartstikke duur?! Kan je dat niet gewoon zelf? Of met een app ofzo?
Dit doet een boekhouder:
Een boekhouder houdt zich bezig met je administratie: hij structureert en analyseert en maakt er een overzichtelijk geheel van. Op basis van dit geheel worden je btw-aangiftes gedaan, wordt je jaarrekening opgesteld, worden de juiste belastingregels toegepast en je aangifte inkomstenbelasting wordt verstuurd.
Maar je kunt er ook voor kiezen om slechts een aantal dingen uit te besteden aan je boekhouder, de rest doe je dan gewoon zelf!
De werkzaamheden van een boekhouder in een notendop:
- Invoeren van administratie: Veel kleine ondernemers doen dit tegenwoordig vaak zelf.
- Opstellen Verlies- en Winstrekening: noodzakelijk voor de aangifte inkomstenbelasting, maar ook leuk voor jou als ondernemer: hoeveel omzet, kosten en winst heb je eigenlijk gemaakt?
- Opstellen Balans: een balans is een momentopname van je zakelijke bezittingen en schulden.
- Aangifte btw: opstellen en versturen van de aangifte btw, waarbij natuurlijk alle regels, eisen en mogelijkheden worden toegepast, zoals de Kleine Ondernemersregeling.
- Aangifte Inkomstenbelasting: opstellen en versturen van de aangifte Inkomstenbelasting. Voor deze aangifte wordt de winst uit je onderneming meegenomen, maar ook inkomsten uit loondienst, uitkering, aftrekposten als hypotheekrente, studiekosten en alle andere zaken voor de inkomstenbelasting;
- Contact met de belastingdienst. De taal-der-belanstingdienst is lastig, maar je boekhouder spreekt dit vloeiend! Dus hij treedt op als een tussenpersoon tussen jou en de belastingdienst.
- Vraag maar raak! Boekhouders beantwoorden al je vragen…
- Structuur. Een boekhouder stuurt aan, corrigeert, herstelt fouten en waarschuwt waar nodig.
- Controleren: zijn er geen typo’s gemaakt? Verkeerde kostenpost gebruikt? Klopt het btw percentage? Is de bon eigenlijk wel zakelijk? Boekhouders zijn kommaneukers (Pardon my French 😉 ) en dat heb je soms gewoon even nodig!
Jij beslist: Wel of geen boekhouder in de arm nemen?
Wanneer je zelf goed bent in het opstellen van een balans en een verlies en winstrekening en je bekend bent met de belastingregels die betrekking hebben op omzetbelasting en inkomstenbelasting, heb je misschien geen boekhouder nodig.
Je bent dan wel zelf verantwoordelijk voor het opstellen van je jaarrekening, het toepassen van de juiste belastingregels en natuurlijk voor kloppende aangiftes.
Nog vragen? Bel ons gerust! (zie punt 7 😉 )